Forsikring
Mange foreldre ønsker å tegne forsikring for sine barn, slik at barnet skal stå bedre rustet økonomisk dersom det utsettes for sykdom eller ulykker.
Utfordringer
Å ha et barn som er født med en sykdom, kan imidlertid by på noe større utfordringer når det gjelder forsikringer. Foreningen for hjertesyke barn mottar jevnlig spørsmål knyttet til forsikringer, og vi ønsker derfor å gi noen tips og råd i den sammenheng.
Kommunikasjonen med forsikringsselskapene kan oppleves som utfordrende. Både fordi det er krevende å kjenne sine fulle rettigheter, språket kan være vanskelig tilgjengelig, og det oppleves for mange som utfordrende å nå igjennom.
Det er grunn til å være klar over at forsikringsselskapene er underlagt reguleringer som innebærer at også du som forsikringstaker har rettigheter, og at forsikringsselskapene ikke på eget grunnlag fritt kan velge å avslå eller godta søknader om forsikringer.
Det er derfor ikke alltid grunn til å ta et nei for et nei, eller å godta begrensninger.
Søknadprosess
Søknadsprosessen innebærer for de fleste forsikringer et krav om en form for helseerklæring hvor det må gjøres rede for barnets helsetilstand.
Denne krever relativt detaljerte opplysninger om sykdommer, sykehusinnleggelser, operasjoner, undersøkelser, videre oppfølging med mer.
Det er i denne sammenhengen viktig å være oppriktig og å ta med all relevant informasjon om barnets helse.
Det kan vurderes å hente inn informasjon fra kardiolog/fastlege som sier noe om barnets helse, og å legge ved dette i søknaden.
Rettigheter ved søknad om forsikring til hjertebarnet
På bakgrunn av opplysningene som inngis i helseerklæringen opplever mange foreldre til barn med medfødte hjertefeil å få avslag på søknad om barneforsikring.
Vedtaket fra forsikringsselskapet kan innebære at forsikringsselskapet ikke ønsker å gi barnet forsikring overhodet, at dette for eksempel er begrenset til en ulykkesforsikring, og ikke gir dekning for sykdommer eller uførepensjon. Eller at det er gitt forsikring med reservasjon for enkelte sykdommer og følger av disse, eller at uførepensjon ikke videreføres til voksenlivet uten ny helseerklæring. Alt dette regnes som avslag etter forsikringsavtaleloven, fordi det ikke gis forsikring «på vanlige vilkår».
Forsikringsselskapene har ikke plikt til å godta søknader om forsikringer. Likevel er det slik at dersom barnet får avslag på forsikring: gjelder følgende rettigheter:
- Vedtaket skal begrunnes. Dette innebærer at det skal gis opplysninger om hvilke forhold som ligger til grunn for avslaget, inkludert informasjon om de individuelle risikovurderingene som eventuelt er foretatt når det gjelder ditt barn.
- Forsikringsselskapet må ha en saklig grunn til å avslå forsikringen. Dette uttrykkes slik at det må være en særlig risiko knyttet til barnets helse. Det må være en rimelig sammenheng mellom den særlige risikoen og avslaget. Det vil si at det i utgangspunktet bare er adgang til å nekte forsikringsdekning for forhold som den særlige risikoen knytter seg til. I hjertebarnas tilfelle må det altså være sammenheng mellom hjertefeilen og de sykdomsrisikoene som barnet har som følge av dette, og avslaget/begrensningene som er gitt.
- Avslaget skal ikke gå lenger enn det som er nødvendig. Det betyr at forsikringsselskapet i stedet for å nekte forsikring helt, skal tilby en forsikring med begrenset dekning dersom det er mulig å unnta de omstendighetene fra forsikringsdekningen som den særlige risikoen knytter seg til. Dette kan bety at barnet skal gis forsikring, men med reservasjon i dekningen for hjertefeilen og følger av denne.
Hva gjør man når barnet ikke gis forsikringer?
- Be om å få se selskapets konkrete vurdering av barnets «særlige risiko», dersom det er henvist til en underliggende vurdering som ikke er vedlagt vedtaket. Dette gir nyttig informasjon om den helsevurderingen som er gjort, og hva selskapet faktisk bruker til å begrunne risikoen.
- Skriv en klage til forsikringsselskapet, og/eller…
- Skriv en klage til Finansklagenemnda www.finansklagenemnda.no Dette er et uavhengig organ som vurderer spørsmålet om forsikringsdekning.
Tips til en klageprosess
Noen å snakke med
Likepersonsarbeidet baserer seg på å dele erfaringsbasert kunnskap. Våre likepersoner tilbyr støtte, veiledning og hjelp.
Kvalitetssikret og utfyllende informasjon fra eksterne kilder.