Tverrfaglig oppfølging av hjertesyke barn
Hos barn med alvorlig medfødt hjertefeil er utviklingsforstyrrelser beskrevet hos opp til 50%, og kan opptre i ulike stadier av sykdommen og behandlingen. For å gi disse barna et best mulig liv, er det viktig med god tverrfaglig oppfølging så tidlig som mulig.
Bakgrunn
Barn med medfødt hjertefeil utvikler ofte lignende type utviklingsforstyrrelser som premature barn. Den positive effekten av tidlig og systematisk oppfølging og intervensjon har blitt vist hos premature, og i 2012 ble systematisk tverrfaglig oppfølgingsprogram gjennomført i Norge.
I 2012 anbefalte The American Heart Association og The American Academy of Pediatrics et lignende opplegg for systematisk tverrfaglig oppfølging av barn med medfødt hjertefeil.
I etterkant av dette utarbeidet en tverrfaglig sammensatt gruppe tilknyttet det barnekardiologiske miljøet i Norge en veileder i 2015. Denne ble i 2019 en del av Generell veileder i pediatri. Basert på spørreundersøkelser i det barnekardiologiske miljøet, i primærhelsetjenesten og blant foreldre i 2021, har vi fått ny kunnskap og erfaring med veilederen. Basert på disse tilbakemeldingene, samt nylig publisert internasjonal forskning, er veilederen nå revidert.
Symptomer og funn
Barn med komplekse medfødte hjertefeil har økt risiko for følgende senskader:
- Forsinkelse i kognitive og motoriske ferdigheter
- Lærevansker: F.eks. lese- og skrivevansker samt oppmerksomhets- og konsentrasjonsvansker
- Påvirkning av psykisk helse Ved å innføre systematisk tverrfaglig screening og oppfølging av disse barna, kan vi finne hvilke barn som har ekstra behov for tiltak og sette inn aktuelle tiltak på tidligst mulig tidspunkt .
Nedenfor har vi foreslått ett oppsett for systematisk tverrfaglig oppfølging av barn med hjertesykdom tilpasset norske forhold. Utredningspakken er basert på anbefalinger fra American Heart Association og The American Academy of Pediatrics, og kan videre tilpasses lokale forhold ved hvert sykehus.
Dette er forebyggende arbeid hos en gruppe som ligger i gråsonen mellom frisk og syk. Kartlegging og tidlig intervensjon vil kunne være besparende med tanke på total ressursbruk på sikt, og i tillegg til de økonomiske fordelene, kan tidlig iverksatte hjelpetiltak bidra til bedre livskvalitet og generell helse.
Utredning og oppfølging
Nedenfor har vi foreslått ett oppsett for systematisk tverrfaglig oppfølging av barn med hjertesykdom tilpasset norske forhold. Utredningspakken er basert på anbefalinger fra American Heart Association og The American Academy of Pediatrics, og kan videre tilpasses lokale forhold ved hvert sykehus.
Det er viktig å etterstrebe tidlig utredning av barn med medfødt hjertefeil. Terskelen for å henvise videre ved mistanke om utviklingsforstyrrelser bør være lav gjennom hele barnets oppvekst.
Lovfestet rett til spesialundervisning
Veilederen er i tråd med publiserte retningslinjer fra Helsedirektoratet (2015) på tema rehabilitering, habilitering og individuell plan og koordinator og Nasjonale retningslinjer for palliasjon til barn og unge, Helsedirektoratet (2016)
Veilederen er ellers for primærhelsetjenesten tenkt som supplement til, og ikke en erstatning for Helsestasjons- og skolehelsetjenesten – Helsedirektoratet
Basert på funn ved de ulike sjekkpunkter, er det viktig at aktuelle tiltak settes i gang så raskt som mulig. Viser til krav om pedagogisk tilrettelegging: Opplæringsloven § 1-3, kapittel 5: Rett til spesialundervisning § 5-1.
Last ned veilederen som PDF fra helsebiblioteket her